sigorta şirketlerinin hazine müsteşarlığına bağlı değil de başka bir düzenleme kurumuna bağlı olmak istemeleri ile ilgili bir örnek: (01.08.2007 tarihi ve civarında yaşanmıştır.)
işlem şu şekildedir. türkiye sigorta ve reasürans şirketleri birliği, bir taslak tarife hazırlar. hazine müsteşarlığına gönderir. hazine müsteşarlığı da bu tarifeyi bazen değiştirerek bazen de değiştirmeden onaylar.
son olarak da şunu unutmamak gerekir; 2008 yılında türk sigorta sektörü trafik sigortasinda kademeli olarak serbest tarifeye geçecektir. bu sektör için çok önemli bir basamaktır. 50 yıldır sabit şekilde devletin belirlediği fiyatları artık sigorta şirketleri belirleyecekler.
02 temmuz 2007 pazartesi - 01 ağustos'ta geçerli olacak tarifenin türkiye sigorta ve reasürans şirketleri birliği tarafından hazırlanmış bir örneği sigorta şirketlerine dağıtıldı. bu örnekteki tarife öncekilerden çok farklı bir karakteristik özelliği sahipti.
27 temmuz 2007 cuma - "geçici ara fiyat tarifesi" cuma akşamı saat 18:00'de (bir çok şirkette mesai bittikten sonra) şirketlere maille bildirildi. bildiren sigorta ve reasürans şirketleri birliği.
30 temmuz 2007 pazartesi - bir çok şirket yöneticisi, mail kutusunu kontrol ettiğinde fiyat tarifesi ile karşılaştı ve hemen çalışmaya başladılar. tabi gelen tarifenin sigorta şirketleri birliğinin gönderdiği taslakla alakası yok. bir aydır hazırlandıkları tarife ile hazine'nin gönderdiği çok farklı. birlik'ten bu ikinci kez gelen tarife de kesin değil.
hala resmi gazete'de yayımlanmadığı için hangi fiyatların yayımlanacağı kesin olarak bilinmiyor ve yayımlanacak fiyatlara göre şirketler stratejik kararlar alacaklar. reklam kampanyalarına karar verecekler. bölgesel üretim birimlerinden fikirleri dinleyecekler. yazılımlarını değiştirecekler. bunun için belki sadece 2 güne sahip olacaklar.
hazine müsteşarlığı'nın yönetmesi istenmemesinin nedeni şimdi biraz daha iyi anlaşıldı mı? bir ay önce yayımlansa idi mesela?
1 ağustos 2007 çarşamba - resmi gazete'de tarife yayımlanmadı. sigorta şirketleri eski teminat ve fiyatlardan poliçe kesmeye devam ediyorlar.
2 ağustos 2007 perşembe - 4 adet çok önemli sigortanın teminat limitleri ve tarifesi 2 ağustos 2007 tarihli ve 26601 sayılı resmî gazetede yayımlanmıştır. bu sigortalar:
- karayolu yolcu taşımacılığı zorunlu koltuk ferdi kaza sigortası tarife ve talimatında değişiklik yapan tarife ve talimat
- tüpgaz zorunlu sorumluluk sigortası tarife ve talimatında değişiklik yapan tarife ve talimat
- tehlikeli maddeler zorunlu sorumluluk sigortası tarife ve talimatında değişiklik yapan tarife ve talimat
- zorunlu karayolu taşımacılık mali sorumluluk sigortası tarife ve talimatında değişiklik yapan tarife ve talimat
buraya kadar sorun yok. asıl zurnanın zırt dediği yer ise:
2 ağustos 2007 tarihli ve 26601 sayılı resmî gazete:
--- ---
madde 3 - bu tarife ve talimat 1/8/2007 tarihinde yürürlüğe girer.
--- ---
nasıl yani ya? ayın 2'sinde yayımlanıp ayın 1'inde yürürlüğe girer mi?
şimdi değişen sigortaların özelliklerine bakalım.
- bir tanesi hani şu herkesin kabaca bildiği, bindiğiniz şehirlerarası otobüsün kaza yapıp yaralanmanız ya da ölmeniz sonucu tazminat ödeyen koltuk sigortası. bu ürünün teminatı 60.000 ytl den 80.000 ytl ye yükseldi. aynı şekilde gene benzer ürün olan zktms poliçesinin teminatı da 80.000 ytl ye yükseldi.
bu poliçe teminatlarının yükselmesi çok doğru. insanlarımızın başına bir kaza geldiğinde yaralarını sarmak sigorta şirketlerinin boynunun borcu. fakat bu kadar çok insanı etkileyen bir kanuni düzenlemenin bir gün geriye yürür şekilde yapılmasının sakıncaları ve zararlarını kısaca özetlersek:
- sigorta şirketleri ayın 2'sinde yayımlanan tarifeye göre tüm sistemlerinde acil düzenlemeler yapmak zorunda kalmışlardır. (bu işlem de yaklaşık yarım gün sürmektedir) bu aciliyet sebebiyle sıkça ve çokça hatalar olabilmektedir. aynı şekilde işlemin hazırlığı, acentelere duyurusu v.s. geç ve geriden gelmiştir. bu sebeple hem çalışanların, hem acentelerin, hem de durumdan geç olan sigortalıların sigorta sistemine güveni azalmış "bu sigortacılar ne basiretsiz adamlar v.s." düşüncelere kapılmışlardır. ayrıca şirketlerin hızlı karar almak zorunda olmaları ileride zarara yol açabilecek fiyat tespitlerini de beraberinde getirmektedir. zira bu ürünler 'piyango' özelliğini taşıyıp 1 ytl tutarındaki fiyat farklılıklarında bile çekirge istilasına uğrar gibi otobüs firmalarının istilasına uğrayabilirsiniz. (örneğin: otobüs firmaları her şirketin fiyatını takip ederler. en düşük firmadan yaptırırlar. bir sene 500 poliçe keserken bir sonraki sene 1 ytl ucuz fiyat belirlerseniz 15.000 poliçe kesiyor olabilirsiniz. ola ki 30 kişinin vefatı ile sonuçlanan bir kaza ile karşılaşırsanız 1.500.000 ytl tazminat ödeyebilirsiniz.)
- sigorta şirketlerinin 1 ağustos 2007 de başlayan poliçeleri 60.000 ytl ölüm tazminatı vermektedir ama kanunen 80.000 ytl teminat vermesi gereklidir. 2 ağustos ve sonrasında bu durum düzeltilmiştir ama 1 ağustos günü poliçenin parasını ödeyip yola çıkan bir sigortalının kaza geçirmesi halinde sigortalı kanuna dayanarak 80.000 ytl talep edecektir. sigorta şirketi ise 60.000 ytl ödemek isteyecektir. olay yargıtay'a kadar giden mahkeme sürecine girecektir. bu da kaynak israfı ve sektörle ilgili güven zedelenmesine yol açacaktır.
son söz: hazine müsteşarlığı özellikle teminat ve primlerin belirlenmesinde teknik açıdan yetersiz kalmaktadır. 20 sene önceki teminat ve fiyat tabloları belli yüzde oranlarla onaylanarak her yıl değiştirilmektedir. belli oranda tablo içindeki verileri değiştirmekten çok ciddi bir istatistiki veriden yararlanarak tablonun yapısı değiştirilmelidir. zira risk yapısı son 20 yıl içinde sürekli değişmiştir. ayrıca sektörle ilgili değişimlerde 'ön hazırlık' yapılabilmesi için en az 1 ay önceden konular hakkında bilgi verilmesi gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder